WELCOME to my blog...:-)

This blog is merely expressions of faith alone ...thanks, to all my friends continue to support this blog...

Wednesday, October 30, 2013

Nikah Khitbah sweet couple :)

salam sejahtera kepada pembaca setia coretan al-Husna
lama betul xupdate blog.setelah sekian lama menyepi saya ingin berkongsi satu entri untuk dikongsi bersama iaitu berkaitan dengan nikah khitbah.

Definisi Nikah Khitbah

Khitbah bermaksud bertunang. Maksud nikah khitbah (atau, dalam sebutan biasa di Malaysia, nikah gantung) adalah perkahwinan yang memenuhi semua syarat-syarat sah nikah, tetapi pasangan belum hidup bersama, seolah-olah baru bertunang. Cara nikah sama seperti perkahwinan biasa, cuma kenduri kahwin belum diadakan.
Di samping itu, tanggungjawab memberi nafkah kepada isteri belum lagi diwajibkan keatas suami, sehingga mereka menjalani kehidupan suami-isteri seperti lazimnya.
Oleh kerana mereka sudah pun berkahwin, mereka boleh keluar bersama atau belajar bersama atau apa-apa saja aktiviti yang melibatkan hanya mereka berdua. Cara ini lebih baik dari berkapel atau bertunang.
Kalau ditakdirkan berlaku kehamilan, anak itu adalah anak sah taraf.

so sweeeet...


semoga apa yang dirancang akan dipermudahkan oleh Allah s.w.t

Wednesday, December 5, 2012

kesibukan melanda diri

Assalamualaikum....

salam buat semua pembaca yang setia menanti post aku
semenjak dua menjak ni aku terlalu sibuk buat esaimen
rasa fedup pun ada. hampir 6 minggu berinterksi di ipgksm.
ini lah perjalanan hidup sebagai pelajar KDC.
interksi masih lagi berbaki seminggu untuk ditamatkan
xsabar rasanya nk bercuti puas2

masa sangat mencemburui aku untuk mencoret kisah2 hidup sepanjang interksi ni
ape pun all de best to all my prem..
semoga permudahkan urusan oleh Allah
aku rindu semua kawan2 unisza dulu terutama she da wanda deb tia cak enti kai


wassalam...

Monday, July 23, 2012

ramadhan datang lagi

assalamualaikum...

pertama sekali syukur kehadrat ilahi diatas segala nikmat yang tidak terhitung banyakkanya...
dengan kehadiran bulan yang mulia ini marilah kita memperbanykkan ibadat kepada Allah. 


SEMOGA RAMADHAN KALI INI LEBIH BAIK DARIPADA TAHUN YANG LEPAS.
SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT

Hati seorang Wanita



Jika seorang wanita itu menangis di hadapanmu,
Itu bererti dia tak dapat menahannya lagi.
Jika kamu memegang tangannya saat dia menangis,
Dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.
Jika kamu membiarkannya pergi,
Dia tidak akan pernah kembali lagi menjadi dirinya yang dulu.
Selamanya,
Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Kecuali di depan orang yang amat dia sayangi.
Dia menjadi lemah.
Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Hanya jika dia sangat menyayangimu,
Tiada lagi rasa egonya,
Lelaki,
jika seorang wanita pernah menangis kerana dirimu,
Tolong pegang tangannya dengan pengertian.
Dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu.
Lelaki,
jika seorang wanita menangis keranamu.
Tolong jangan mempersiakannya.
Mungkin kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.
Saat dia menangis di depanmu,
Saat dia menangis keranamu,
Lihatlah mata nya,
Dapatkah kau lihat dan rasakan sakit yang dirasakan nya?
Fikirkan laa.
Wanita mana lagi yang akan menangis
dengan murni, penuh rasa sayang,
Di depanmu dan kerana dirimu..
Dia menangis bukan karena dia lemah
Dia menangis bukan kerana dia menginginkan
simpati atau rasa kasihan.
Dia menangis,
Kerana menangis dengan diam-diam
sudah tidak mampu bagi dirinya,
Lelaki,
Fikirkanlah tentang hal itu.
Jika seorang wanita menangisi hatinya untukmu,
Dan semuanya kerana dirimu.
Inilah waktunya untuk melihat apa yang telah kau
lakukan untuknya.
Hanya kau yang tahu jawapannya..
Pertimbangkanlah, kerana suatu hari nanti
Mungkin akan terlambat untuk menyesal,
Mungkin akan terlambat untuk mohon MAAF!

Jadi hargai, jujur, setia lah pada wanita yg berada di samping mu, yg sanggup berbuat apa saja utk mu, menjaga, merindui, menyayangi, mengasihi,  dirimu.. fikirkan lah.. 

Tuesday, February 21, 2012

BUKAN MUDAH MENJADI GURU

Assalamualaikum..

Ucapan salam buat sahabat seperjuangan sekalian…

Mudah-mudahan kalian semua dikurniakan rahmat daripada ilahi

Alhamdulillah syukur atas nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada kita sehingga kita boleh lagi bernafas dengan baik hari ini. Segala nikmat yang dikurnia oleh-Nya tidak terhitung banyaknya sehingga kita lupa dengan kesenangan kita hanyalah pinjaman sahaja…ASTARFIRULLAHALAZIM

Apa yang aku ingin kongsikan disini hanyalah luahan insan yang baru sahaja berjinak-jinak untuk bergelar sebagai seorang guru…

Awal cerita bermula ketika pertama kali ingin memohon untuk jadi cikgu… selaras dengan perkembangan IT semua jenis permohonan menggunakan online. Ape yang perlu dibuat ialah beli no pin di BSN dan login untuk memohon..makesure permohonan selamat dihantar yer…

Second step membuat semakan untuk menduduki ujian bertulis atau pun lebih glamor dipanggil m-test..

Alhamdulillah Berjaya…

third step pergi menduduki mtest. Kena jawap 300 soalan dan dibahagikan kpd 5 bahagian.. masa yang diberikan sikit je. Xsempat nk berkhayal pun..huhu. lebih kurang sebulan kemudian semakan untuk interview pulak…

Alhamdulillah Berjaya.

Seterusnya membuat ulangkaji dan persediaan untuk interview…bukan keja yang senag suma isu kena tahu and very important about current issue and ilmu tajweed…study sampai cair..macam nk exam final…huhu.. semasa proses interview semuanya berjalan dengan lancer. Hanya takdir yang menentukan.

Sebulan lebih selepas itu semakan calon yang Berjaya ke IPG…very2 debor tuhan ja yang tahu…

Alhamdulillah Berjaya…

kiranya berakhirlah segala tanda Tanya??? Mungkin kali ini nasib menyebelahi aku kerana Aku ditempatkan di IPG di semenanjung. Manakala ada segelintir sahabat lain yang ditempatkan di sabah dan Sarawak. Pasti ada hikmah disebaliknya kerana hanya tuhan ja yang tahu ape yang terbaik untuk kita. Lihatlah berapa banyak step yang perlu kita lalui untuk jadi cikgu.

Tetapi segalanya bukanlah terhenti di situ dan bukanlah semudah yang disangkakan.

Hari pertama menjejakkan kaki di IPG seumpama telah bermulalah lembaran hidup yang baru… tiada lagi hidup sebagai pengangur… first impression ku sangkakan jadi guru itu gampang je tapi rupanya tidak

Setelah menjalani minggu orientasi selama seminggu dan diikuti minggu pengurusan pelajar pada minggu yang berikutnya aku merasakan tugas seorang pendidik itu suatu tanggungjawap yang sangat berat… taklimat demi taklimat daripada pihak IPG aku mula mendapat gambaran awal ape yang aku perlu lakukan di sekolah kelak… banyak jugak keja kena buat..hehehe

Dua minggu telah berlalu kini tibalah detik yang ditunggu iaitu pengumuman penempatan sekolah untuk latihan nanti… saat itu aku merasakan debaran yang teramat, kerana takut ditempatkan di sekolah sabah dan Sarawak…hanya doa yang mampu aku pohonkan kepada Allah agar aku ditempatkan di negeri Kelantan. Memandangkan aku masih lagi bujang peratusan untuk aku ditempatkan di sabah dan Sarawak ialah 99%. Aku hanya mengharapkan 1% itu untuk mengubah segalanya…Alhamdulillah syukur kerana saat nama aku dibacakan aku ditempatkan di JPN Kelantan. Tiada lagi ucapan yang mampu aku tuturkan selain daripada mengucap syukur kepada Allah. Mungkin ini adalah rezeki aku dan berkat doa ibuku… ramai juga kawan2 aku yang lain terpaksa berhijrah ke sabah dan Sarawak demi untuk mencurah ilmu kepada anak bangsa. Semoga Allah membalas segala pengorbanan kalian…ingatlah Allah tidak akan sesekali membebani hambaNya melainkan hambaNya itu mampu untuk melakukannya…segala ketentuan dan takdir yang telah ditentukan oleh Allah kepada kita adalah yang terbaik buat kita semua..

Aku petik nasihat daripada ustaz kepada sahabat yang ditempatkan di sabah dan Sarawak:

kalau kita sdg ssh, di hadapan kita adalah kesenangan.. dan begitulh sebaliknya.. klau kita dlm senang, di hdapn kita adalh kesusashn.. semuanya ujian (al-mulk:2) dn knp Allah uji kita, jwpnnya surah al-ankabut:2.. bahya apa yg dihadapi ustz dan ustazh.. semoga ada sinar di dlm sirna.. jagalah diri dgn momohn perlindungan Allah.. Dia Berkuasa lagi Mengetahui…

(very touching)

*******************

Minggu yang berikutnya, tibalah masa untuk taklimat penempatan sekolah dan majlis penyerahan memo di JPN Kelantan. Kebanyakan pelatih guru yang Berjaya ditempatkan di negeri Kelantan adalah pelatih yang sudah berkahwin dan mempunyai anak. Itu adalah kelebihan yang diberikan kepada mereka yang telah berkeluarga. Lebih kurang 90% sudah berkahwin dan hanya 10% sahaja yang masih bujang. Hanya 4 daerah sahaja yang dibuka untuk penempatan iaitu daerah gua musang, jeli, kuala krai dan tanah merah. Sekali lagi mungkin nasib menyebelahi aku kerana ditempatkan di daerah kuala krai..syukur Alhamdulillah

Keesokan harinya aku mula melapor diri disekolah. Ada 3orang pelatih baru yang ditempatkan di sekolah aku. Seorang major bahasa arab dan 2 orang major pendidikan islam. Jumlah keseluruhan cikgu j-QAF disekolah ini ialah 10 orang termasuk seorang pelatih yang sedang menjalani praktikum. Aku dapat duduk di kuates guru bersama pelatih jqaf yang sedang prakikum….dia pom spoting rasanya boley geng la kot….ensyaAllah. nk g sekolah pun senang la sebab sebelah pagar je.

So…rutin harian pun mulalah berubah secara mendadak..huh……..tiada lagi tido selepas subuh, kerana aku harus bersiap awal untuk pergi ke sekolah. Dalam latihan aku perlu mempamerkan prestasi yang baik dimata guru besar dan guru-guru lain. Aku xmahu awal2 lagi membuat onar. Aku cuba buat yang terbaik selagi aku mampu… guru adalah role model bagi pelajar di sekolah, jadi aku juga kena jaga penampilan supaya sentiasa Nampak kemas. Sehingga hari ini sambutan guru2 terhadap kami bertiga masih lagi memuaskan..aku harap keadaan ini berterusan sampai bila2.

Bersambung….

Friday, September 16, 2011

menanti segulung ijazah

Assalamualaikum...
salam sejahtera ku ucapkan kepada semua sahabat handai yang mengenali diri ini

setelah 4 bulan tidak bejumpa dengan sahabat seperjuangan akhirnya terubat juga rindu dihati apabila dapat berjumpa kembali dengan mereka...
secara keseluruhannya semua sahabat menampakkan sedikit perubahan
ada yang sudah bergelar isteri
ada yang bergelar tunangan orang
ada yang sudah bergelar ibu dan bakal bergelar ibu...
ada juga yang masih lagi single mangel termasuklah aku..
alhamdulillah sumanya sihat2 belaka

17-18 september 2011 merupakan tarikh yang sangat dinanti2kan setelah 3 tahun bertungkus lumus mencari ilmu... pada hari itu semua sahabat handai bakal dikurniakan segulung ijazah masing2. semoga segala usaha yang dilakukan sebelum ini bakal membuahkan hasil pada suatu hari nanti....ensyaAllah .... amin


untuk hadir konvokesyen ni aku terpaksa ambik cuti 3hari
sebenarnya payah jugak nak ambik cuti sebab xdak orang nak ganti
ensyaAllah aku akan kembali berkhidmat semula pada hari isnin malam
anak2 muridku jangan nakal2 tau

bersambung...

Friday, August 26, 2011

Ramadhan Kareem...


salam sejahtera buat semua umat Islam...

sepanjang bulan puasa hari ni baru aku ada peluang untuk update blog...
malam ni malam ke 27 ramadhan... malam yang penuh barakah...
malam lalatulqadar adalah malam yang dinantikan oleh seluruh umat Islam..
malam yang lebih baik daripada seribu bulan...sama2lah kita beramal dibulan yang yang mulia ini
jangan lepaskan peluang sehingga kita diberikan peluang untuk terus beramal....

sepanjang bulan ramadhan ni macam2 hal dah berlaku...
ada khabar gembira dan kabar sedih

tanggal 17 Ramadhan aku dikejutkan dengan pemergian clasmate aku masa sama2 ambik STPM dulu... tetiba rasa terkejut sangat...semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yang beriman..al-fatihah...amin...
ajal dan maut tidak mengenal usia... arwah telah terbabit dalam kemalangan yang sangat mengerikan setelah moto yang dinaiki arwah bertembung dengan moto penagih dadah..nauzubillah... Allah lebih sayangkan beliau...ketentuan Allah adalah yang terbaik buat kita... kita yang masih hidup perlu teruskan perjuangan..

selain tu, tahniah aku ucapkan kepada bestfren aku Adibah razi coz dah menamatkan zman bujangnya pada tanggal 12 Ramdhan 2011
semoga berbahagia disisi suami yg tercenta...
aku mendoakan kebahagian kalian berdua
barakallahufiQ

2 minggu sebelum menjelangnya hari raya aku sangat sibuk giler
nak kata sibuk buat persiapan raya pun xjugak...sibuk buat keja orang..hahah
aku ada buat bisnes kuih raya kecil-kecilan...cukup la tuk beli baju raya
sehingga hari ni pun masih banyak lagi tempahan...tapi sempat nk buat dah...
banyak lagi keja lain yang aku nak buat...expecialy kemas rumah..hahah
banyak sangat komitmen aku kena buat.

selain tu aku sibuk jugak tanda paper trial student abang aku
kalo sikit xpe jugak... hampir 3oo student
adoyaii poning aku... xdea nk rehat pun...
mungkin itulah kesibukan aku sepanjang bulan ramadhan ni
raya ke 5 aku dah stat mengajar semula..xsabar rasa boring dah duk umah xdk line bb

sebelum aku akhiri entri aku kali ni aku nk ambik kesempatan tuk ucap selamat berpuasa dan selamat menyambut hari raya aidilfiti..maaf zahir batin


aku memohon sejuta kemaafan andai entri aku yang sebelum ni ada yang menguris hati
selamat hari Raya ni aku tujukan khas buat sahabat seperjuangan Shee da, deb, kai, wanda, tia, cak, dan enti... xsabar nk jumpa masa konvo nanti...i miss u ol..peace :-)

luahan rasa:
As al-habib

Wednesday, July 27, 2011

apakah itu erti Kebahagiaan?

bismillah dan salam

bahagia tu adalah perkara yang sangat subjektif
semua orang menginginkan hidup yang bahagia
tapi tahu kah kita bagaimana hidup bahagia yang sebenarnya???
bahagia xsemestinya hidup dalam serba kemewahan
bukan juga bererti orang yang miskin hidupnya tidak bahagia
terdapat ramai orang yang hidupnya susah tapi memiliki ketenangan jiwa.


ramai orang yang hidup dalam kemewahan tapi hatinya sentiasa diselubungi rasa resah dan gelisah
sebagai contoh yang boleh dilihat dan direnung bersama orang yang kaya sudah pasti memiliki segalanya, tapi tidak bererti memiliki kebahagian yang hakiki
nikmat kebahagian itu adalah milik Allah yang abadi...


salah satunya kita akan merasa bahagia apabila orang yang disayangi berada disisi
sesiapa sahaja berhak untuk mendapat kebahagian
ramai orang tersalah sangka tentang ketenangan hidup ramai orang yang mengaitkan faktor kekayaan kepada penyumbang ketenagan hidup

betapa ramai orang yang tidur di atas katil yang empuk kadang2 tidurnya tidak lena
bahkan ada orang yang hanya tidur di pondok tapi tidurnya lebih lena

ada orang yang dihidang lauk pauk yang enak tapi lidah nya tidak merasa nikmat
bahkan ada orang yang hanya makan ala kadar sahaja tapi makannya lebih nikmat

kata hamka :
LIHATLAH BAGAIMANA ALLAH MEMBAHAGIKAN NIKMAT-NIKMAT-NYA
jika Allah ingin memberikan nikmat kepada seseorang tiada seorang pun yang dapat menghalangnya
jika Allah menghalang nikmat seseorang, dia tidak akan dihulur oleh apa-apa tangan



Monday, July 25, 2011

kerinduan sama teman


5 Mei 2011 itulah tarikh terakhir aku bersama dengan kawan2 di UniSZA
lebih kurang 2 bulan lebih dah aku meninggalkan UniSZA
kerinduan pada kawan2 seperjuangan semakin hari semakin rindu
aku hanya mampu melepaskan kerinduan kepada kawan melalui chat di FB dan mesej je

apa boleh buat jarak memisahkan kami
aku harap persahabatan ini tidak terputus ditengah jalan saja
sepanjang 2 bulan lebih ni..masing2 sudah mencari kerja sambilan mengikut minat masing2

shee da aku teramat rindu kepada mu....bilakah masa bila boleh bertemu??
aku dengar kamu sudah berjinak2 dalam bisnes. semoga tidak terhenti ditengah jalan saja
teruskan usaha mu hingga berjaya...caiyoook

Wanda... jika Allah telah menetapkan rezekimu di MAIDAM itu lah rezekimu...syukur Alhamdulillah... kamu kerjalah baik2.. jangan sia-siakan peluang yang ada
timbalah segala pengalaman di situ sebaik yang mungkin.

Deb... dengarnya kamu sudah menjadi seorang guru
mungkin job tu sangat sesuai dengan kamu..hehe
bukan senang nak melayani kerenah budak2...
aku harap kamu banyak2 bersabar dengan kerenah anak muridmu..:-)

kai...my lovely xrumet... walaupun jarang kita chat... tapi sedikit sebanyak aku tahu jugak perkembangan kamu sekarang...
khabarnya sudah menjadi tenaga pengajar di tadika...
kira tugas mencabar jugak tu...hehhe
kira ok la tu... mendidik kanak2 diperingkat awal...bukan senang tu..huhu

tiya... begitu banyak memori antara kita berdua
semakin hari semakin aku rindu sama kamu.... sekali sekala je dapat chat ngn kamu.
mungkin sibuk sangat menjaga kedai pakcik ko...
apa sahaja keja yang kita buat janji kita happy...
p/s: tia jangan pernah lupakan kita tau... i miss u

cak... sibuk sangat ke ko sekarang?
payah sekali nk tgk on9 fb..
kalo xsilap ko pon dah keja jadi cikgu...alhamdulillah
pasni jangan la demam lagi ek...biasa la tu first time mengajar
kuatkan mental dan fizikal ek..:-)

enty... rasanya kamu masih lagi sentiasa sibuk seperti dulu
tidak pernah membiarkan masa berlalu begitu sahaja...
Akk bangga dengan kamu enty... teruskanlah berdakwah menegakkan Syiar Islam
semoga segala usaha yang kamu lakukan tidak sia-sia
MEMBANGUN BERSAMA ISLAM...

itulah serba sedikit perkembangan yang aku tahu pasal kawan2 yang aku
mungkin sedikit sebanyak boleh mengubat rindu aku kepada mereka..
aku doakan kalian semua sukses dalam hidup


Sunday, July 24, 2011

Cepatnya Masa Berlalu



bismillah dan salam

alhamdulillah syukur kehadrat ilahi kerana dengan limpah dan izin nya masih lagi kita dapat menikmati udara yang nyaman anugerah dari ilahi

sedar xsedar minggu ni minggu terakhir dah aku mengajar di Zunnur ni
lebih kurang 7 minggu aku mengajar di sini. begitu cepat rasanya masa berlalu
rasa macam baru semalam aku di sini

kelas bimbingan al-Quran ZUNNUR akan mula bercuti pada 28 julai 2011 dan akan dibuka semula pada 4 september 2011...
sepanjang bulan Ramadhan kelas bimbingan al-Quran ini akan bercuti selama sebulan
mungkin inilah juga sebaik-baik kesempatan yang aku ada untuk menikmati keindahan bulan Ramadhan dikampung halaman aku sendiri.
setelah 3 tahun aku meraikan bulan yang berkat itu di perantauan..
jarang sekali untuk aku berpuasa dirumah bersama ahli keluarga yang lain
semoga Ramadhan kali ini penuh bermakna bagi aku.

EnsyaAllah mungkin aku akan menyambung semula khidmat aku di sini sebagai tenaga pengajar di Zunnur selepas hari raya Eidulfitri nanti...
rasa sayang jugak nak tinggalkan tempat ini..banyak meninggalkan kenangan dan pengalaman yang berharga..