WELCOME to my blog...:-)

This blog is merely expressions of faith alone ...thanks, to all my friends continue to support this blog...

Saturday, January 9, 2010

keistiMeWaaN HaRi JUMAAT

Sebagai umat Islam, kita memiliki hari yang istimewa di antara 7 hari yang kita ada. Kalau kaum Yahudi dengan hari Sabtunya, Kristian dengan hari Ahadnya, maka umat Islam sudah tentu dengan hari Jumaat. Hari Jumaat adalah sayyidul ayyam atau penghulu segala hari (hari paling utama). Rasulullah SAW bersabda:

“Hari paling baik di mana matahari terbit pada hari itu adalah hari Jumaat, pada hari itu Adam diciptakan, dan pada hari itu pula Adam dimasukkan ke dalam syurga, serta diturunkan dari syurga, pada hari itu juga kiamat akan terjadi, pada hari tersebut terdapat suatu waktu di mana tidaklah seorang mukmin solat menghadap Allah mengharapkan kebaikan kecuali Allah akan mengabulkan permintannya.” (HR. Muslim)

Berikut adalah keutamaan hari Jumaat

1. Hari paling utama di dunia

Ada beberapa peristiwa yang terjadi pada hari Jumaat ini, antara lain:

* Allah menciptakan Nabi Adam ‘alaihissallam dan mewafatkannya.
* Hari Nabi Adam ‘alaihissallam dimasukkan ke dalam syurga.
* Hari Nabi Adam ‘alaihissallam diturunkan dari syurga menuju bumi.
* Hari akan terjadinya kiamat.

Dari Abu Hurairah RA bahwa Rasulullah saw berkata:

“Hari paling baik di mana matahari terbit pada hari itu adalah hari Jumaat, pada hari itu Adam diciptakan, dan pada hari itu pula Adam dimasukkan ke dalam syurga, serta diturunkan dari syurga, pada hari itu juga kiamat akan terjadi, pada hari tersebut terdapat suatu waktu dimana tidaklah seorang mukmin solat menghadap Allah mengharapkan kebaikan kecuali Allah akan mengabulkan permintannya.” (HR. Muslim)

No comments:

Post a Comment